Doprava ZDARMA od 1 500 Kč | 2 měsíce na vráceníZákaznický servis[email protected]|+420 468 006 311
0
Imunita - základ zdraví

Chladné měsíce dávají naší imunitě často zabrat. Je důležité o ní důsledně pečovat a podporovat ji. 


Dalo by se říci, že člověk, který nedbá na zdravý životní styl, nevědomky oslabuje svou imunitu. Na druhé straně barikády stojí bakterie a viry, které stále sílí. Nejlépe se jim brání informovaný člověk, který zvládá nejen teorii zdraví, ale uvádí ji také do svého každodenního praktického života.


Pojďme si tedy shrnout základy silné imunity. Víte, kde je v těle její hlavní sídlo? A jak mohou pomoci bylinky, houby, probiotika nebo enzymy?

Aby nechyběly vitamíny a minerály

Vitamíny a minerály pro silnou imunitu

Stejně jako pro fungování celého těla, i pro správné fungování imunity jsou důležité základní vitamíny, minerály a stopové prvky. Některé jsme schopni přijímat z rozmanité stravy, některé je potřeba doplnit, obzvlášť v chladném období.

 

Řeč je především o vitamínu C, který se přirozeně vyskytuje v ovoci a citrusech a vitamínu D, který získáváme působením sluníčka, ale všichni víme, jak to v zimě se sluníčkem je. Slyšeli jste už o lipozomální formě vitamínů? Ty umožňují maximální možnou vstřebatelnost a využití vitamínu nebo minerálu naším tělem. Skvělou vstřebatelnost poskytují i koloidní minerály - nejznámnější je koloidní stříbro, ale i hořčík, zinek, železo, měď a další stojí za zmínku.

 

V případě poškozené střevní sliznice a zánětu ve střevech mohou pomoci potraviny nebo doplňky stravy bohaté na omega-3 mastné kyseliny, jako jsou například ryby, olej z tresčích jater či lněná semínka.

GrepoSept forte 800 kapky
Až -5%
OVONEX
GrepoSept forte 800 kapky
zítra u vás

Vsaďte na zdravou stravu a enzymy

Zdravá strava a enzymy

Rozmanitá a barevná - taková je naše strava. V každé porci by měly být obsaženy základní složky: Proteiny, zdravé tuky a komplexní sacharidy. Zatímco v létě si všichni rádi dopřáváme hlavně syrové ovoce a zeleninu, v zimě nám prospěje více tepelně upravená strava a vývary.

 

V nadpise jsme nezmínili pouze zdravé stravování, ale také enzymy a máme pro to dobrý důvod. Bez enzymů totiž nemůže docházet ke správné přeměně potravy. Zažívací enzymy přinášejí aktivní pomoc při trávení, však už je v dnešní době známá i metoda enzymoterapie. Vytváříme si je sami, ale pouze v případě, že konzumujeme syrovou nebo vhodně technologicky zpracovanou “funkční” potravinu.

 

Skvělé je doplňovat do stravy po celý rok něco zeleného. Ať už saláty (ty především v létě, když je jejich sezóna), nebo zelené potraviny - Chlorellu, Spirulinu, zelený ječmen a podobně. Podpoří nejen naší imunitu a trávení, ale i energii.

Pečujte o svůj střevní mikrobiom

Probiotika jsou důležitá pro imunitu

Udává se, že střeva představují 70-80 % naší imunity a že střevo je náš druhý mozek. Stav našeho trávení přímo ovlivňuje naši psychickou pohodu a náladu. A to jsou už dost pádné důvody, proč se o své trávení poctivě starat. Co říkáte?

 

Určitě znáte probiotika už z dětství - maminky nám je dávaly, když jsme brali antibiotika, abychom doplnili prospěšné bakterie ve střevech. Probiotika najdeme kromě tablet také v zakysaných mléčných výrobcích jako je kefír, v kysaném zelí nebo v kvašené zelenině. Jejich účinek lze posílit přidáním prebiotik.


Nesmíme opomenout ani kombuchu. Jak na výrobu tohoto perlivého nápoje, po kterém si bude náš střevní mikrobiom libovat se dozvíte v našem bylinkovém kouzlení. :-)

Babské rady, bylinky a homeopatie

Babské rady a bylinky pro silnou imunitu

Pro podporu přirozené imunity se skvěle hodí i některé bylinky a rostliny. Tak například rakytník, který je zdrojem vitamínu C a sehnat se dá v celé řadě podob – od sušených plodů, přes sirupy, až po marmelády. U nás je po dlouhá léta v tomto směru důvěrněji známý šípek, na který můžete vždy na podzim vyrazit a natrhat si zásoby nejen do skvělého čaje, ale například i na domácí šípkový likér. Oblíbené jsou i exotičtější rostlinky, jako zázvor nebo kurkuma. Obojí se skvěle hodí pro kulinářství.


Z našich luhů a hájů určitě jmenujme kopřivu, lípu, černý bez, dále potom heřmánek, mateřídoušku či echinaceu.


Skvělé recepty a návody na tvoření z bylinek pro podporu imunity najdete v našem bylinkovém kouzlení.

Seznamte se - medicinální houby

Medicinální houby pro imunitu

Pokud se alespoň trochu zajímáte o zdraví i z pohledu alternativní medicíny, potom vám medicinální houby určitě nemusíme dlouze představovat. Mnohé druhy hub obsahují celou řadu prospěšných látek pro obranu před negativními vlivy prostředí. Tradiční čínská medicína využívá houby již po celá tisíciletí, v Evropě se rozšířily mnohem později.

 

Mezi nejznámnější patří bezpochyby Hlíva ústřičná, která je pro svou oblibu a skvělou chuť používána i v kuchyni. Dále si velkou oblibu získala Reishi, česky Lesklokorka lesklá, která obsahuje všechny esenciální aminokyseliny. Z minerálů má výrazný podíl železa a selenu a dále obsahuje některé vitamíny ze skupiny B. Do hledáčku sportovců se dostává houba zvaná Cordyceps, neboli Housenice čínská. Kromě podpory imunitního systému může pomoci s regenerací a celkovou odolností.

 

Určitě stojí za povšimnutí i spousta jiných druhů medicinálních hub.

Hýbejte se, ideálně na čerstvém vzduchu

Pohyb pro imunitu

Nebojíme se tvrdit, že pohyb je život a stagnace je zánik. Pohyb rozproudí život v každé buňce těla a velmi prospěje i naší psychice díky vyplaveným endorfinům. V poslední době hodně frčí nejrůznější pohybové výzvy, nám se moc líbí pravidlo 10 000 kroků denně. Vyjde to asi na nějakých 7 km a je to optimum pro udržení našeho těla v kondici. Navíc na čerstvém vzduchu - co může být lepšího? :-)  My jedeme naši výzvu #malazmenaklepsimu, kam také určitě můžete své příspěvky týkající se pohybu přidávat.

 

Při pohybu nezapomínejte na základní pravidla, jako je správné držení těla nebo dostatečný pitný režim. Když si nevíme rady, vyplatí se ze začátku požádat o pomoc zkušeného trenéra nebo kouče. Vybírejte si takového, který vám bude sympatický a spolupráce s ním vám půjde jako po másle. Můžete se také zapojit do kruhových tréninků, online tréninků, lekcí jógy a podobně.

 

My jsme si pro vás připravili povídání o pohybu s koučkou a trenérkou Nikčou Bartákovou.

To není všechno. Máme pro vás 10 tipů, jak se cítit fit a shodit přebytečná kila. Najdete je pod následujícím tlačítkem.