Doprava ZDARMA od 1 500 Kč | 2 měsíce na vráceníZákaznický servis[email protected]|+420 468 006 311
0
Zdravotní obuv a bosoboty

Jak se stravovat zdravě a vyváženě? Tato otázka nás provází již roky a ani odborníci se na tom neshodují. Pravděpodobně je to tím, že každý z nás je jiný a má jiné výživové nároky. Někdo potřebuje maso, někdo preferuje vegetariánství. Někdo potřebuje jísto 5x denně, někomu stačí jíst pouze 2x denně. Nejdůležitější je naučit se poslouchat své tělo - ideálně čisté tělo. Tělo, které je zanešené toxiny pravděpodobně nebude vysílat ty správné výživové signály. Čisté tělo si bude samo říkat o zdravé a pestré stravování.

TIP č. 1: Vegetariánská a veganská strava

Vegetariánství a veganství

Víme, že trend vegetariánství či veganství se stále rozšiřuje, zejména mezi mladými lidmi. Máme k tomu různé pohnutky, nejčastěji etické - nechceme ubližovat zvířatům. Stále častěji ale k těmto výživovým směrům vedou i zdravotní potíže.

 

Co je důležité pro všechny vegany a vegetariány? Rozhodně je to rozmanitost stravy. Známe mnoho veganů a vegetariánů, kteří sahají pouze po zpracovaných potravinách, buchtách, sušenkách a dalších potravinách pro rychlé zaplácnutí, které jsou plné jednoduchých sacharidů. Na takové stravě ale nemůže dlouhodobě prospívat nikdo. Dříve nebo později se objeví problémy, skryté i viditelné. Ty jsou alarmem, že je potřeba něco v jídelníčku změnit a zaměřit se na pestrost a vyváženost všech složek - proteinů, tuků, sacharidů, vitamínů a minerálů. Tak na to myslete. :-) 

TIP č. 2: RAW veganská strava

RAW strava

RAW stravování bylo dlouhou dobu módním trendem, poslední dobou o něm ale není již tolik slyšet. Jsme toho názoru, že stravování by mělo být přizpůsobené i klimatickým podmínkám. Určitě to znáte - v létě máte mnohem větší chuť na šťavnatý meloun nebo na salát. Zkrátka když je venku vedro, nepotřebujeme tolik vařené a pečené stravy, ale raději dopřejeme tělu ochlazující potraviny. V zimě bychom si asi pravděpodobně vychlazený meloun nedali, ale preferujeme teplé polévky, vaření a pečení. 

 

Určitě není od věci dát si sem tam zdravou, RAW dobrotu - třeba snídani nebo svačinu. Pozorujte, co to s vámi dělá a jak se po takovém jídle cítíte. V našich klimatických podmínkách ale není úplně zdravé žít pouze na živé, syrové stravě. Tento styl stravování si umíme celoročně představit v tropických oblastech. :-)

TIP č. 3: Bezlepková strava

Bezlepková strava

Myslíme i na všechny, komu nedělá dobře lepek nebo mají dokonce diagnostikovanou jeho nesnášenlivost, tzn. celiakii či alergii. Tu bychom rozhodně neměli podceňovat a skutečně dodržovat bezlepkové stravování. V opačném případě si totiž můžeme přivodit další nepříjemné zdravotní problémy, které se mohou projevit i po delší době.

 

Zatímco kdysi byl velký problém sehnat bezlepkové potraviny, dnes jsou již běžně k dostání nejrůžnější produkty - chleby, těstoviny, strouhanky, dortíky a mnoho dalšího. Nemusíte si tak připadat nijak omezení. I v restauracích najdete v jídelním lístku či na vyžádání od obsluhy alergeny, lepek má označení A1. 

TIP č. 4: Bezlaktózová strava

Bezlaktózová strava

Kromě lepku také některým lidem nedělá dobře mléčný cukr, neboli laktóza. Intolerance laktózy a alergie na laktózu jsou dva rozdílné termíny. Alergie znamená imunitní odezvu, intolerance znamená nedostatek enzymu laktázy, který v těle štěpí laktózu.

 

Jak se intolerance laktózy projevuje? Nejčastěji křečemi v břiše, nevolností, průjmy, plynatostí, bolestí hlavy či akné. V případě intolerance si před každým jídlem obsahujícím laktózu můžete vzít tablety laktázy, která pomůže s trávením. 

TIP č. 5: Nízkosacharidová strava (LOW CARB)

Low carb strava

Low carb se stává životním stylem pro stále větší skupinu lidí. Je to strava zaměřená na omezení zpracovaných sacharidů a na skutečně kvalitní potraviny. Při tomto způsobu stravování je velmi důležité zaměřit se na příjem kvalitních bílkovin - zejména z masa a vajec. Dále hraje důležitou roli zelenina. Tělo se dostane do ketózy, čili bere energii primárně z tuků a postupně dochází ke ztrátě hmotnosti.


 
Správný talíř podle tohoto způsobu stravování by měl být složený alespoň z poloviny ze zeleniny, zbytek talíře by měla tvořit bílkovina a kvalitní tuky. Mezi zdravé tuky se pak řadí kokosový, avokádový či ghí. Co se týká sladkostí, nemusíte se jich rozhodně vzdávat. Klasickou mouku lze nahradit ořechovými moukami, cukr lze nahradit zdravějšími sladidly, dokonce existuje i nízkosacharidová čokoláda.
 

TIP č. 6: Superpotraviny

Super potraviny

Pokud se zajímáte o své zdraví a zdravé potraviny, určitě jste se už s pojmem "superpotraviny" setkali. Dá se říci, že neexistuje jejich oficiální definice. Jedná se o potraviny, které jsou bohaté na vitamíny, minerály, stopové prvky, enzymy, aminokyseliny, antioxidanty či vlákninu. Většina z nich pochází ze zemí mimo Evropu, a to především proto, že náročné podmínky (hory, tropy,...) nutí plodiny zadržovat co možná nejvíce důležitých látek, aby v drsných podmínkách přežily. I u nás máme ale některé potraviny, které si označení "superpotraviny" zaslouží.


 
Mezi ty nejznámější patří Aloe Vera, Chia semínka, Acai berry, konopná semínka, chlorella a spirulina, kustovnice čínská, guarana a mnoho dalších. Co se týká našich potravin, můžeme sem zařadit zejména kysané zelí, křen, česnek a cibuli, semínka a klíčky, rakytník a šípek, borůvky a brusinky a další bobulovité ovoce.
 

TIP č. 7: Bez cukru

Bez cukru

Poslední roky jsou velkým hitem potraviny bez cukru. Ten je v produktech buď přirozeně například z ovoce, nebo je nahrazován jinými přírodními formami sladidel.


 
Zatímco dříve byl klasický bílý cukr považován za bílé zlato, dnes je stále častěji označován za bílý jed. Kdo z nás by si ale sem tam nedal nějakou pořádně sladkou dobrotu? Určitě se svých sladkých neřestí nemusíte na dobro vzdávat. Jen je fajn zapřemýšlet, jak si osladit den zdravěji.
 

TIP č. 8: Zelené potraviny

Zelené potraviny

Mezi zelené potraviny patří velmi výživné a prospěšné trávy, sinice či řasy - například chlorella, spirulina, mladý ječmen, mladá pšenice, obíbený je i samotný chlorofyl. Během tepelné úpravy se množství chlorofylu v rostlinách snižuje, proto je potřeba získávat ho co možná nejvíce z potravin v syrovém stavu. Vyrobte si doma třeba nadupané zelené smoothie.


 
Zelené potraviny obsahují velké množství zajímavých, pro naše tělo prospěšných látek. Mezi těmi hlavními můžeme jmenovat antioxidanty, zelené barvivo chlorofyl, ve vodě rozpustné pigmenty flavonoidy či karotenoidy. Přínos zelených potravin je zejména v nastolování acidobazické rovnováhy, respektive v napravování nerovnováhy vzniklé upřednostňováním kyselinotvorných jídel.

TIP č. 9: Oblíbené značky zdravé výživy

Tipy na zdravou stravu

Nevyznáte se v záplavě značek zdravé výživy? Ani se nedivíme. Na trhu jich je tolik, že často nevíme kde hledat dřív.


Jaké značky zdravé výživy můžeme bez váhání doporučit?


A další :-)  Všechny skvělé značky najdete tady.